„Zene nélkül mit érek ééén” – Dalok, zenék a MID órákon – beszámoló

Immár tizedik alkalommal került megrendezésre a Magyar mint Idegen Nyelvi Módszertani Műhely tanári fóruma, amelynek aktuális témáját a zenék és dalok magyarórai felhasználási lehetőségei jelentették. 2019. március 21-én Szabó T. Annamária, az ELTE BTK Magyar mint Idegen Nyelv Tanszékének oktatója izgalmas, gyakorlatias és kellemes hangulatú előadását hallgathattuk meg, amelyről úgy véljük, minden résztvevő sok jó, hasznos ötlettel a zsebében távozott.

img_4946.JPG

A gyakorlati műhelyfoglalkozás egy csoportos ráhangoló, ötletgyűjtő feladattal kezdődött: azt az instrukciót kaptuk, hogy gyűjtsünk olyan dalokat, amelyekkel szívesen foglalkoznánk magyar mint idegen nyelv óráinkon. Segítségül kaptunk egy táblázatot, amely tartalmazta a dallal fejleszthető készségeket, a nyelvi szintet, a nyelvóra témáját, illetve a dal címét. Egyes esetekben megadott nyelvtani jelenségek tanításához kerestünk megfelelő dalokat, máskor az óra témájára, a fejlesztendő készségre, esetleg egy ünnepre koncentráltunk. A csoportmunka utáni megbeszélés során olyan dalok is eszünkbe juthattak, amelyek használatára korábban egyáltalán nem gondoltunk, vagy régen elfelejtettük őket.

02.jpg

Az első blokkban a grammatika tanításával foglalkoztunk, így jutottak eszünkbe a Ha én gazdag lennék, a Buba éneke, a Ha én rózsa volnék, a Ha itt lennél velem és a Ha én lennék című dalok a feltételes mód tanításához, a Szállj el, kismadár!, a Szállj fel magasra!, a Csinálj gyermeket!, a Szállj fel, szabad madár!, a Jöjj, kedvesem! és a Ne várd a májust! című slágerek pedig a felszólító mód tanítása vagy ismétlése kapcsán. Az infinitívuszról mindenkinek egyből az Imádok élni című sláger ugrott be, de felmerült a Kispál és a Borz De szeretnék című dala is. A táblázat második részében tematikusan keresgéltünk, a dalok felhasználásának célja pedig a szókincsfejlesztés volt. A foglalkozások és a munka világának témája igazi retróhangulatot teremtett: felelevenítettük a Gedeon bácsi, a Szerelemdoktor, a Tanár úr, a Takarítónő című slágereket. A nyaralás és vakáció témakörében hasonlóan szárnyalt a fantáziánk: szívesen használnánk az óráinkon az Afrika, a Napolaj, az Álomhajó, a Kell egy ház, a Balaton, a Balatoni láz, az Úszkálunk és a Pancsoló kislány című számokat is. A feladat harmadik részében ünnepekhez választottunk kapcsolódó dalokat, így karácsony alkalmával meghallgathatjuk a klasszikus karácsonyi dalokon túl az Add tovább! vagy az Égősor című számot, anyák napján pedig aktuális lehet a Kell ott fenn egy ország vagy a Mama, kérlek. A megbeszélés során reflektáltunk arra is, hogy mely dalok mutatnak be kulturális tartalmakat, országismereti információkat, és arra is, hogy a csoport összetétele mellett személyiségünk, ízlésünk is befolyásolhatja a dalválasztást.

img_4940.JPG

A csoportmunka megbeszélését követően rátértünk arra a kérdésre, hogy tulajdonképpen miért is viszünk dalokat a nyelvórára? Célunk lehet egyrészt a nyelvi tartalom közvetítése, tehát egy adott grammatikai jelenség bemutatása, de például a kiejtés gyakoroltatása is. Másrészt a dalok segítségével a négy alapkészséget fejlesztjük, elsősorban a hallott szöveg értését, amelyre ráépülve jelenik meg a többi készség fejlesztése. A kultúraközvetítés elmaradhatatlan velejárója a zenehallgatásnak, így még akkor is fejleszti tanulóink interkulturális kompetenciáját, ha mindez nem explicit módon történik. Nem szabad elfelejteni, hogy a dalokkal színesítjük az órát, oldjuk a hangulatot, szórakoztatjuk a diákokat, motiváljuk őket a nyelvtanulásra. Ezek a célok sokszor egymással összefonódva, együttesen jelentkeznek. 

A dal kiválasztásánál érdemes néhány szempontot szem előtt tartani. Fontos az érthetőség, tehát hiába tartunk nagyon jónak és modernnek egy adott feldolgozást, ha recseg a felvétel, vagy az énekes elnyeli a végződéseket, nem tudjuk elérni a kívánt célt. Lényeges szempont a megfelelő szint: az ideális az, ha a szöveg nem túl könnyű, de nem is túl nehéz, mindig legyen benne új információ, fejlessze a tanulót. Legyen a dal érdekes, motiváló, és mutasson be a tanuló számára új kulturális tartalmakat, de fontos az ismertség, legyen a dal előkészítve, képes legyen kötni valamihez a diák. Az ideális állapot tehát a következő: legyen a kiválasztott dal érthető, érdekes, kreatív, fejlesztő, bővítsen ismereteket, és egészüljön ki feladatokkal. 

A műfajok tekintetében törekedjünk a változatosságra: a csoportmunka során főként a könnyűzenei műfajokba tartozó dalok jutottak eszünkbe, ugyanakkor gyerekdalokat, népdalokat, megzenésített verseket és komolyzenei részleteket is bátran használhatunk az óráinkon. A népdalok esetében természetesen figyelnünk kell az érthetőségre, illetve arra, hogy az ének ne tartalmazzon sok olyan tájnyelvi szót, amelyet még az anyanyelvi beszélő sem ért. A népdalfeldolgozások és gyermekdalok bemutatásához segítségünkre lehetnek a Ringató cédék, a Kolompos együttes feldolgozásai, a megzenésített versekhez pedig a Hangzó Helikon sorozat, amelyeket az előadó jó szívvel ajánlott a mindennapi munkához. 

A műfajok és dalok kiválasztásának menete után a konkrét feladatötletek kerültek terítékre. Szabó T. Annamária rengeteg feladattípus-ötletet javasolt, amelyek főként a hallásértés fejlesztését szolgálják. Ezt követően egy konkrét dalfeldolgozás bemutatása következett, amelynek didaktikai célja a grammatika tanítása vagy ismétlése. A kiválasztott dal Halász Judit Tatoktatok című dala volt.

Az interaktív műhelyfoglalkozás egy csoportos feladattal zárult: minden csoport kapott egy dalt, amelynek feldolgozásához különböző szempontokat, kérdéseket mellékelt előadónk. Közösen megvizsgáltuk és megbeszéltük, hogy a dalt milyen témakörhöz, milyen nyelvi szinten használhatjuk az óráinkon, milyen grammatikai egységek taníthatók vagy ismételhetők ezzel a dallal, milyen nehézségeket rejt a feldolgozása.

img_4943.JPG
Ezután elkészítettük a dal feldolgozásának vázlatát, feladatötleteken gondolkoztunk, majd megvitattuk, milyen további dalok, párhuzamos feldolgozási lehetőségek jutottak eszünkbe a választott téma kapcsán. A csoportmunka közben meg is hallgattuk az általunk és más csoportok által feldolgozott dalokat, így további ötletekkel bővülhetett módszertani repertoárunk.